Leta i den här bloggen

fredag 11 september 2015

"Where words fail, music speaks"

Hej hopp!

Idag är jag kraxigare än en kråka. Förkyld och hostig. Inte blev det väl bättre av att jag var iväg och spelade piano och sjöng på församlingshemmet igår och ansträngde rösten.  Jag är med och anordnar temakvällar som vi kör en gång i månaden och där vi varje gång diskuterar viktiga livsbegrepp. Igår handlade det om mod, och innan dess har vi betat av andra begrepp såsom kärlek, döden, tacksamhet, närvaro mm. Det ger mig så mycket. En slags omvårdnad för själen. Önskar alla kunde ta sig tid att ägna sig åt lite andliga frågor, det stärker en i den stressade vardag vi befinner oss i.



Idag packar jag de ordar som ska iväg, men det är också annat som pockar på uppmärksamhet. Jag har fått en musikslinga i huvudet och när det är så, så bara måste jag gå till pianot och skriva ner den. Ofta växer denna slinga då snabbt till något mer, och så blir en hel låt till. Som det kan gå! Lika mycket som jag älskar konsten och skapandet, så älskar jag musik. Den talar till oss på ett sätt som ord aldrig kan. Läste en gång ett citat av HC Andersen som löd så här: "Where words fail, music speaks". Tycker det är så fint uttryckt, att jag bara var tvungen att skapa en ny tavla med detta citat.



Pionen på tavlan fick jag en dag i våras av min mamma. Jag kan inte i ord här heller beskriva hur gott den doftade. Jag ville föreviga den och lade den på tangenterna på min flygel och tog ett kort. Varje gång jag ser det kan jag förnimma doften. Allt i min omgivning inspirerar mig. Denna tavla kommer att ingå i en ny serie tavlor som kommer inom kort. Vad tycker ni om den?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar